A gyártók, az üzletek és a felmérések szerint a lakosság is felkészült a július 1-vel élesedő új visszaváltási rendszerre – olvasható a Mandiner hétfőn reggel megjelent cikkében. Figyelemreméltó, hogy már a második mondatban azt írták: az árak is emelkednek, ám a drágulás mértéke nem biztos, hogy megegyezik a petpalack, üveg és fémdoboz általános, 50 forintos ellenértékével.
Csatlakozz a Telegram-csatornánkhoz!
Magyarul az új rendszer kiváló ürügy egy újabb áremelésre, de talán nem is ez a legnagyobb probléma. Szóval, menjünk tovább!
Júliustól csak visszaváltható palackba töltött italok lehetnek a boltok polcain, amennyiben űrtartalmuk 1 deciliter és 3 liter között van. Kivételt jelentenek a tejek és a tejalapú italok, a papírdobozos gyümölcslevek, valamint a kis palackszámú, egyedi üvegbe töltött italok.
A visszaváltható palackokat nem szabad összetaposni, sőt csak ép állapotukban tudjuk visszaváltani. A visszakapott összeget a fogyasztók levásárolhatják az automatát üzemeltető üzletben, kérhetik a jóváírását bankszámlájukra, illetve felajánlhatják jótékony célra.
Az üres italosflakonokat tehát már nem a szelektívbe dobjuk, hanem az országszerte négyezer helyen kialakított repontok visszaváltó automatáiba. Ezeket a kormányrendelet alapján a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű élelmiszerüzletekben, vagyis a nagyobb kiskereskedelmi láncokban találhatjuk, és a legalább ezerfős településeken is vannak automaták.
A cikkben van két érdekes adat:
1. A rendszer gyakorlati működésével kapcsolatban készült egy felmérés, és ezen a válaszadók 58,3 százaléka fejezte ki aggodalmát.
2. Magyarországon az italosüvegek mindössze 40 százalékát hasznosítják, Németországban ez az arány már 98 százalék.
Továbbá egy nagyon erős megjegyzés: „A fogyasztók… vagy élnek a visszaváltás lehetőségével, vagy megfizetik a környezettel szembeni felelősségüket.”
Na, ami a fogyasztók felelősségét illeti: régen nagyon sok minden volt visszaváltható és nagyon sok mindent kevésbé vagy éppen megfontoltabban bugyoláltak be, mint az utóbbi évtizedekben. Volt idő, amikor a kólát üvegbe töltötték, a szeletelt szalámit pedig a pultból kértük és sima papírban kaptuk – hogy csak két példát mondjunk.
Nem a fogyasztók kérték, hogy ez megváltozzon, hogy a cégek több szemetet gyártsanak. Ez részben a gyártók, részben az EU és a kormányok döntéseinek eredménye volt.
A fogyasztónak az a dolga, hogy fogyasszon, persze ésszel. A jogalkotóknak meg az, hogy kordában tartsák a vállalatokat, megfelelő szabályozási környezetet teremtsenek egy élhetőbb és fenntarthatóbb világ érdekében.
A fent idézett kijelentéssel az a bajom, hogy a fogyasztóra terhel minden felelősséget, mintha ő akarna tonnaszámra vásárolni eldobható műanyagot, pedig nem. És nem is nagyon volt választása. A felelősség a cégeké, és éppen ezért velük kellene megfizettetni „a környezettel szembeni felelősségüket”.
Ami pedig a két adatot illeti, nem csodálom, hogy a felmérés résztvevőinek többsége aggódik, a német példa ugyanis követhetetlen Magyarországon. Miért? Azért, mert Németországban TELJESEN MÁSOK a körülmények. Ott úgy vezették be ezt a rendszert, hogy működőképes legyen.
Kezdjük azzal, hogy Magyarországon megközelítőleg 1700 olyan település van, amelynek a lakosságszáma nem éri el az 1000 főt. Százezres nagyságrendben élnek emberek kisfalvakban. Ők tehát a környezetvédelem jegyében autóval hordhatják majd a visszaváltanivalót a legközelebbi gyűjtőpontra, vagy megoldják okosban. Nagy ötlet, remek!
A másik probléma, hogy Németországban 135 000 – ezt betűvel is kiírjuk: százharmincötezer – helyen lehet visszaváltani a palackokat. Tehát 620 lakosra jut egy, míg Hazánkban 2410-re.
Vagyis a különbség négyszeres, ami azt bizonyítja, hogy a magyar lakosság is hozhatná a németek 98 százalékos újrahasznosítási arányát, csak nincsenek meg hozzá a feltételek. Másképp fogalmazva: magyar keretek között, az egyfőre jutó gyűjtőpontokból visszafejtve elmondható, hogy semmivel sem vagyunk lemaradva a németek mögött környezettudatos gondolkodásban. Csak hát a szorzók, ugyebár…
És akkor még néhány különbség: Magyarországon a 400 négyzetméternél nagyobb üzleteket kötelezték a visszaváltásra, Németországban a 200 négyzetméternél nagyobbakat.
Ráadásul Hazánkkal ellentétben a németeknél nem csak automaták vannak. Bár azok is vannak bőven, 33 750 a mi négyezrünkkel szemben. Németországban magukba az üzletekbe is vissza lehet vinni az üvegeket, flakonokat, dobozokat. Igen, a kisboltba is.
Egyébiránt a cél – az újrahasznosítás – nemes, csak a rendszer lett teljesen életidegen, vagy hát mondjuk úgy, magyaros… Jó repontozást mindenkinek!
Hi! Do you know if they make any plugins
to assist with SEO? I’m trying to get my website to rank for some targeted keywords
but I’m not seeing very good results. If you know of any please share.
Thank you! I saw similar art here: Warm blankets