A kínai hatóságok azt javasolták, hogy az ország autógyártó vállalatai ne fektessenek be nagy összegeket a kínai elektromos autókra kivetett kiegészítő vámok bevezetését támogató európai országokban történő gyártásba – jelentette a Reuters.
Csatlakozz a Telegram-csatornánkhoz!
Olvasóink talán emlékeznek rá, hogy az Európai Unió – az európai autógyártó konszernek tiltakozása ellenére – nem rég úgy döntött, hogy 35,3 százalékig terjedőkiegészítő vámokat vet ki a kínai elektromos autókra. A döntés október 30-án lépett hatályba. Kína válaszul keresetet nyújtott be a Kereskedelmi Világszervezethez.
Peking egyúttal közölte, hogy folytatni szeretné a tárgyalásokat az Európai Unióval, és bízik a megegyezésben, de szükség szerint kész különféle szankciókkal válaszolni. Brüsszel és az európai elit viszont máris a büntetőintézkedések kiterjesztésén dolgozik.
A Reuters most azt írta, hogy Peking ezért arra kérte saját autógyártóit, hogy tartózkodjanak a további vámok kivetését támogató országok vállalataiba történő befektetésektől.
A hírügynökség szerint a kínai állami tulajdonú SAIC elektromosautó-gyártást tervez építeni az Európai Unióban, és alkatrészközpontot nyitna Franciaországban. A Chery és a Dongfeng közben tárgyalásokat folytatnak az olasz hatóságokkal a lehetséges befektetésekről.
Különösen Giorgia Meloni vergődése szánalmas szerintünk, hiszen a miniszterelnökségét azzal kezdte, hogy félredobva az olasz szuverenitás védelmének jelszavát, amellyel győzött a választásokon, nyugati nyomásra kiléptette hazáját az Övezet és Út kezdeményezésből.
Egy évvel később viszont egy népes delegáció élén elzarándokolt Pekingbe, ahol kínai befektetésekért kilincselt, mivel az őt dróton rángató brüsszeli és washingtoni bábmesterek magasról tojtak rá, miután teljesítette a feladatát, és megtorpedózta a jobboldali egységfront létrehozását az Európai Parlamentben.
Kínában udvariasan, de hidegen bántak vele, annyit viszont sikerült elérnie, hogy a Dongfeng asztalhoz üljön az olaszokkal.
Ezek után mi történt? Azok, akik egyszer tehát már átverték, a Kína elleni büntetőintézkedések támogatására utasították, ő pedig szokás szerint engedett a nyomásnak. Ennek ellenére valószínűleg Giorgia Meloni lenne a legjobban meglepve, ha a kínai autógyártó esetleg elállna az olaszországi beruházástól. Viszont abban is biztosak lehetünk, hogy elég vastag bőr van a képén ahhoz, hogy képes lenne ismét Pekingbe utazni, és egy kis apróért könyörögni…
Visszatérve az eredeti hírre, a Reuters azt is kiemelte, hogy egy másik kínai autógyártó, a BYD a további vámok kivetése ellen szavazó Magyarországon épít üzemet. Sőt, azt fontolgatja, hogy európai központját Hollandiából Magyarországra helyezi át!
A híradásból az is kiderül, hogy Kína fontolgatja a 2,5 liternél nagyobb hengerűrtartalmú, nagy teljesítményű autókra kivetett vámok emelését. Az ilyen autókat elsősorban Európából, német autógyárak szállítják Kínába.
Ez óriási csapás az európai gyártókra, amelyeket már az Oroszország elleni szankciós politika is súlyosan érintett. Ugyanakkor nem érte váratlanul őket a kínaiak lépése – tudták, hogy ez lesz, ezért, mint már említettük, határozottan ellenezték a vámok emelését.
És mit tehetnek most? Az európai gyártás egy részét kihelyezhetik az Egyesült Államokba, amely tárt karokkal, és az unióban tiltott támogatásokkal várja a munkahelyteremtő ipari beruházásokat, vagy mehetnek Ázsiába.
Egy biztos: a fentiekből egyértelműen kiderül, hogy az európai fősodor nem az uniós gazdaság védelme érdekében szállt bele a Kína elleni kereskedelmi háborúba. Ez egy politikai döntés volt, amely idegen érdekeket szolgál. Vajon kinek hoz hasznot az, ha az EU kivérezteti saját magát, és úgy gazdasági, mint biztonsági értelemben kiszolgáltatottá válik? Vajon kinek?