Friss információk derültek ki Kína fejlesztés alatt álló J-50-es vadászgépéről, amely a Népi Felszabadító Hadsereg Légierejének (People’s Libearation Army Air Force – PLAAF) lopakodó vadászgépe lesz – írta a Breaking Defense, a cikket itthon a Portfolio vette át.
Csatlakozz a Telegram-csatornánkhoz!
Felhívták a figyelmet arra, hogy gőzerővel zajlik Kínában a légierő fejlesztésének a programja, és folyamatosan bukkannak fel az újabb prototípusok, amelyek nagy érdeklődést váltanak ki a szakértők körében. Az egyik legújabb ilyen a J-50-es fantázianevű gép lesz, amelyről napokkal korábban új fotók bukkantak fel, ez pedig újabb elemzési lehetőséget adott.
A lopakodót a Senjang Aircraft Corporation (SAC) fejleszti, ebben láthatóak a mozgatható szárnyvégek, ezek vezérlőfelületként és tolóerő-vektoráló kipufogófúvókákként működnek. A járművet egyetlen pilóta fogja vezetni, dupla kerekű orr-futóművel és alacsony profilú kabintetővel fog rendelkezni.
Justin Bronk, a Royal United Services Institute hadtudományi csapatának légierő és technológia szakértője kifejtette, hogy a jármű egyértelműen a lopakodásra lett tervezve, mivel eltávolították a függőleges vezérsíkokat. – A konstrukció nagyon alacsony légellenállású és két jelenlegi WS-10C osztályú hajtóművel valószínűleg jelentős szupercirkáló képességekkel rendelkezne nagy magasságokban, ami megnövelt hatótávolságot és rakéta-hatótávolságot tenne lehetővé – mondta Bronk.
A képről nem egyértelmű, hogy mekkora méretű a gép, Andreas Rupprecht a kínai légierő szakértője szerint ezt a repülőgép-hordozókra szánja majd Peking, a J-16-snál valamivel kisebbnek tűnik. A J-50-esekkel egyszerre több típust is kiválthatnak majd a jövőben, így a Hszian vadászbombázót, a J-10-est és a J-11-est is. Bronk kiemelte, hogy a kialakítás problémás lehet egy repülőgép-hordozón, kifejezetten a nagy állásszögű teljesítmény és a perdülési tengely irányíthatóságának korlátjai miatt.
– Ez korlátozni fogja az agilitást a hagyományos vadászgépekhez képest, növeli a repülésirányító rendszer bonyolultságát, és nagyobb kihívást jelent a repülőgép-hordozók működéséhez való alkalmazkodás – mondta.
Ehhez tennék hozzá egy rövid hírt, amely szintén a napokban a Telexen jött ki. E szerint a kínai állami televízióban érdekes felvételek jelentek meg a kínai Fujian repülőgép-hordozóról. Olyan technológiák tesztjét mutatták be, „amelyek még az amerikai haditengerészetnél se mindennaposak”. A legújabb, teljes mértékben kínai fejlesztésnek számító repülőgép-hordozón egy elektromágneses katapultot lehetett látni, ahogy három különböző típusú repülőgépet indít el.
Ez a technológia annyira fejlett, hogy eddig egyetlenegy amerikai repülőgép-hordozón van használatban. A kínaiak abban még meg is előzték az Egyesült Államokat, hogy a mágneskatapulttal ötödik generációs, lopakodó vadászgépet is el tudtak indítani. Az amerikai F-35C-vel ilyen indítást még nem hajtottak végre, és valószínűleg még évekig nem is fognak.
Ami biztos, Kína rohamosan fejlődik, a jenkik felköthetik a gatyát!






