Csatlakozz a Telegram-csatornánkhoz!


Dmitro Kuleba ukrán külügyminiszter úgy véli, hogy Ukrajna még az idén visszaszerezheti a légtere feletti ellenőrzést, ha időben megkapja az F–16-os vadászgépeket, drónokat, elektronikus hadviselési eszközöket és rakétákat – írta az Ukrajinszka Pravda. Egy nappal korábban Kuleba azt is elmondta, hogy nem fenyegetnek olyan veszélyek, amelyek megzavarnák az F–16-os vadászgépek Dániából Kijevbe történő átadására irányuló programot.

Kuleba nyilatkozatáról az a mondás jut eszembe, hogy „ha a nagyanyámnak áramszedője lenne, és csilingelne, ő lenne a villamos.” Ám egyrészt, a nagymamáim – Isten nyugosztalja őket –, már nem élnek, és egyikük sem volt sárga, nem voltak áramszedőik sem, így értelemszerűen – de persze ez magától értetődő – nem voltak villamosok sem. Hogy miért jutott eszembe ez a gondolat?

Ha a nyugati világ vadászrepülőinek, drónjainak és légvédelmi eszközeinek jelentős része Ukrajnába érkezne, akkor, de szinte csak akkor, Kijev talán vissza tudná szerezni a saját légtere felett az ellenőrzést. Erről azonban szó sincs. (Persze, hogy az oroszok mit lépnének egy hasonló helyzetre, azt most ne taglalgassuk…)


Van azonban egy másik mondás is, amely szerint egy fecske nem csinál nyarat, ha ezt Ukrajnára adoptáljuk, akkor pedig azt mondhatjuk, hogy néhány F–16-os vadászrepülővel nem kaparintják meg a légtér fölötti ellenőrzést. Hogy miért?

1, Először is azért, mert az oroszoknak sokkal, de sokkal több vadászgépük van annál, mint amennyi F–16-ost az ukránok elméletben kaphatnak, amennyit ígértek nekik. Úgy emlékszem, Dánia és Hollandia hatvan F–16-ost ajánlott fel Kijevnek, míg az oroszoknak akár ezer elfogó vadászgépük is lehet. A mostani orosz gyártó kapacitást nem ismerjük…

2, Másodszor az F–16-os vadászgépeket karbantartani, szervizelni kell, amihez folyamatosan alkatrészekre lesz szükség, ráadásul nagy mennyiségben. Ezt ki fogja biztosítani? Aligha hiszem, hogy az eddigi felajánló országoknak – akár Dániának, akár Hollandiának – nagy mennyiségben lenne alkatrésze a repülőkhöz.


3, Hol fogják tárolni a repülőket, és mely repülőterekről kívánják majd azokat indítani? Ha az oroszok megneszelik, hogy hol állomásoztatják ezeket a repülőket, akkor rakétával minden bizonnyal azonnal célba veszik az objektumokat.

4, Kik fogják vezetni az F–16-os gépeket? Az ukránoknak aligha vannak jobb pilótáik, mint az oroszoknak. Ráadásul, amíg az ukránok még egy jó darabig szokják az amerikai masinákat, az orosz pilóták kis túlzással a saját gépeikben nőttek fel, és úgy ismerik azokat, mint a tenyerüket. Ennek látszik is az eredménye, erről mellékelünk egy videót. Ukrajna ráadásul nagyon sok tapasztalt vadászrepülő pilótát vesztett a háború során, úgy hiszem, arányaiban sokkal többet, mint az oroszok.

5, S akkor ott van még az orosz légvédelem, amely sokkal kiterjedtebb, mint az ukrán. Arról nem is beszélve, hogy a lőszer-utánpótlást Moszkva sokkal inkább meg tudja oldani, mint Kijev.

Öt indok, ami együtt elég ütősnek tűnik. Ha elolvasná a cikkünket, talán Kuleba is észhez térne…


Előző cikkDurván lehülyézte országa éhezőit az egybites külügyér
Következő cikkUltrakínos esetre derült fény Zelenszkijék Ukrajnájában

1 hozzászólás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét